söndag 21 december 2008

Julbak bland annat...

Ja idag är det dags för julbak, eller snarare julgodis:)
Hittills har vi bara gjort chokladkola, eller knäck kallar Leila det för. Vi provade hennes recept och de blev supergoda! Slänger in receptet här. Just nu gör jag detta recept men smaksatt med kanel, låter gott och förhoppningsvis är det det också. Senare ska vi göra traditionell knäck, trots att ingen här hemma egentligen är förtjust i det, men syrran ville så gärna.

Leilas knäck (chokladkola)
2 dl socker
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 msk kakao
2 msk smör
går att smaksätta med 1 ½ tsk kanel

Blanda ihop socker, vispgrädde, sirap och kakao. Koka upp och rör då och då. Kolan ska uppnå 122 grader. Har du ingen termometer så gör kulprovet. När kolan är 122 grader ska man ha i 2 msk smör. Häll upp i ischokladformar. Lätt som en plätt! Om du har i kanel ska det i tillsammans med kakaon.

Låt svalna, förvara i kylskåp.


I fredags var vi med ett av sambons jobb, på parkteatern, där vi åt 3-rätters middag och såg På julkryss med Hjalmar. Det var okej, ingen jättehöjdare för mig som inte har den sortens humor. Däremot skrattade jag så tårarna rann åt ett inslag. Var en tjej som spelade en liten flicka... Det var hur kul som helst! Sedan drabbades jag av akut magknip, i tjejmagen. Vetefan vad det var men det gjorde så sjukt ont och det höll i sig hela kvällen, natten och hela dagen igår. Trodde att det antingen var mensen, missfall eller min mage som strular. Nu lutar det väl åt att det var magen. Är ganska stresskänslig. Och stress är något jag har massor av... även om jag inte känner mig stressad.
Tog ett graviditetstest i lördags och det var negativt. Ingen bebis på gång faktiskt. Blev både lättad och besviken på samma gång.
Annars tog vi det lugnt igår. Var och storhandlade mat gjorde vi också 3700 gick det på med blöjor och julmat och allt annat...

Idag är grodan grinig, vi tror det är tänder på väg. De har fortfarande inte spruckit upp men de syns under.

Nej jag ska väl ta och laga klart skomakarlådan så man får i sig lite mat. Dumt att reta en redan ilsken mage.

Inga kommentarer: