måndag 7 december 2009

För liten för att baka pepparkakor?

Idag när jag hämtade min skrutt på dagis så luktade det pepparkakor på hela avdelningen. Åh, har ni bakat pepparkakor vad kul! Varpå min 1.5 åring ser helt frågande ut. Vadå bakat? De började baka när han sov och när jag kom satt det en fröken med 2 barn och bakade pepparkakor. Ja de små barnen ska inte baka pepparkakor i år, det kommer fler år. Jaha, tänkte jag. Tur att han fått baka både hos mormor och hemma hos mamma då. På vägen ut kommer en pojke och berättar att han gjort en tomte.

När jag går hem med min skrutt så börjar tankarna snurra och när jag kom hem var jag rejält förbannad. Varför ska inte min lille ettåring få baka pepparkakor på dagis? För att de är för små? Visst han tappar tålamodet fort och tycker det är roligare att äta degen, men en liten ynka pepparkaka kunde han väl ha fått gjort? Nu undrar jag om han ska få göra något julpyssel överhuvudtaget, eller är han för liten för det också? Det här är faktiskt en småbarnsavdelning! Då ska väl personalen kunna komma på aktiviteter som passar ALLA barn 1-3 år?

Jag förstår att de inte kan göra allt, men nånting! Nu känns det som att min skrutt får lulla runt lite på egen hand hela dagarna och leka med bilar, utan att engageras i aktiviteterna på dagis. Och det gör mig så ledsen och arg. För jag betalar minsann också dagisavgift. Dessutom kunde de ha tagit upp det här på personalmötet så man kunde ha fått vädra sina tankar, plus! att jag skulle ha låtit bli att tala om för min son att han skulle få baka pepparkakor på dagis den här veckan.
Tur att han är så liten att han inte förstod vad mamma sade och sedan blev jätteledsen när han inte fick baka!

Inga kommentarer: